Atgriezties pie raksta

Gribu velosipēdu! Bet kādu?

Vasara ir klāt un līdz ar to arī velo sezona. Kam vēl nav sava braucamrīka, bet tādu gribas, stāv priekšā velo iegāde. Pareiza izvēle ir pamatnosacījums jūsu labsajūtai un gandarījumam par pirkumu. Vispirms ir jāsaprot, kādam nolūkam vajadzīgs velosipēds?

Atpūtai, transportam, sportiskām aktivitātēm vai tūrismam? Nereti cilvēkam ,dodoties apskatīt velo piedāvājumu, vēl nav īsti skaidrs, ko tieši viņš vēlas. Tādēļ nevajag kautrēties izvaicāt pārdevējus un noskaidrot visu sev interesējošo. Vislabāk, ja veikals ļauj veikt testa aplīti ar izvēlēto velosipēdu. Jo vairāk informācijas jūs iegūsiet, jo pareizāku izvēli spēsiet izdarīt. Jānoskaidro piedāvājums, kam kurš modelis paredzēts, kāds ir aprīkojums, piemērotākais rāmja izmērs un tā tālāk. Ar to vien, ka šis velosipēds izskatās smukāks nekā cits, bieži vien var būt par maz.

Velosipēdu veidi
Šeit īsumā apskatīsim populārākos velosipēdu veidus, to komplektācijas un vidējās cenas. Ieskats ir aptuvens, par katru no šiem veidiem varētu taisīt rakstu sēriju.

Velosipēdu ražošana
Nevienam sen vairs nav noslēpums, ka gandrīz viss tiek ražots austrumu reģionos. Izņēmums ir ļoti dārgi un ekskluzīvi velosipēdi (Cannondale u.c.). Un tas ir tikai loģiski, ka ražotnes pārceļ tur, kur izmaksas ir lētākas. Attiecīgi, ieguvējs ir gala pircējs, jo cena ir zemāka nekā Eiropā saliktam analogam. Runajot par kvalitāti, tas sen vairs nav aktuāls jautājums, ja vien izvēlaties zināmu ražotāju (CUBE, SCOTT, GIANT, FELT, TREK, MERIDA, ROCKMACHINE, KELLY'S, SPECIALIZED u.c.) nevis starp baltmaizi un kartupeļiem atrastu velosipēdu lielveikalā. Jebkurā gadījumā pat ar rokām liktajiem velosipēdiem komplektējošās daļas tik un tā ir ražotas SHIMANO vai SRAM, vai kāda cita zīmola grupas rūpnīcās tālajos austrumos.
Visi velosipēdi sasniedz Latviju izjauktā veidā kartona kastēs. Katrs tirgotajs pats to uz vietas saliek un veic gala pārbaudi
 
MTB (mountain bike): Kalnu velosipēdi viennozīmīgi popularitātes ziņā Latvijā ieņem pirmo vietu. MTB velosipēdam ir 26”(collas) riteņi, platas riepas, visbiežāk 1,9 – 2,1”. Ķermeņa stāvoklis braucot ir nosvērts uz priekšu labākai manevrētspējai.
Šis velosipēdu paveids ir tik plašs, ka prasa iedalījumu sīkākās kategorijās. Izvēles ziņā šeit ir visvairāk vielas pārdomām. Katrs ražotājs jebkurā no zemāk apskatītajām cenu grupām, komplektējot velosipēdu, liek uz kaut ko uzsvaru un uz kaut ko ietaupa, lai iekļautos saprātīgā cenā par piedāvāto komplektāciju. Ja vienam ir labākas rumbas, otram būs labāki pārslēdzēji, ja vienam labākas aploces, otram labāki slēdži uz stūres u.t.t.

MTB tipa velosipēdi: Šie velosipēdi ir salīdzinoši lēti, tiem ir MTB rāmja ģeometrija un tūrisma/ikdienas klases aprīkojums. Šāda velosipēda cena svārstās no 100 – 150 latiem. Lētāko versiju modeļiem (līdz 120ls) visticamāk nebūs dubultās aploces, pārnesumu slēdži, mehānismi un rumbas būs pašas lētākās. Velosipēds ir piemērots miermīlīgai braukšanai, tas ir MTB tipa velotransports braucējiem bez īpašām pretenzijām, ar ko doties pastaigās, aizbraukt sēnēs, un tamlīdzīgi. Modeļi, kas svārstās cenā no 170 līdz 250 latiem, jau būs ar alumīnija rāmi, aprīkoti ar dubultajām aplocēm, labiem tūrisma klases pārslēdzējiem un rumbām. Centra rumbā (tā, kas satur priekšējo zobratu un pedāļu klaņus) jau būs izmantots t.s. monobloks ar slēgtajiem gultņiem nevis ass ar parastajiem gultņiem. Vairumam būs arī priekšējais amortizators. Šos velosipēdus varētu raksturot kā „tautas klasi”. Pavisam noteikti ir vērts pielikt tos dažus desmitus latu un iegādāties šādas komplektācijas velosipēdu. Tas atpelnīsies velosipēda ilgmūžībā un braukšanas labsajūtā. Šī ir kategorija, kas sevī apvieno jēdzienu “labi un lēti”, ja vien jums nav izteikti sportisku nolūku. Šāds velosipēds izturēs arī braukšanu pa Zilajiem kalniem vai pat MTB maratonus, bet neprasiet no tā pārāk daudz.

MTB: Par īstenu MTB velosipēdu mēs varam sākt runāt no 300 latiem un uz augšu. Dārgākie sacensību velosipēdi sasniedz līdz pat 5000 latu vērtību, bet par tādiem šoreiz nerunāsim. Atkarībā no maciņa biezuma var iegādāties sporta klases velosipēdu ar attiecīgu komplektāciju. Jo velosipēds dārgāks, jo tas būs vieglāks, jo tā ražošanā būs izmantoti vieglāki sakausējumi un labāki tehniskie risinājumi. Pamanāmākās īpašības ir maksimāli ātra un precīza ātrumu parslēgšana, izturīgas aploces, laba amortizācija un rites īpašības. MTB velosipēdiem komplektācijā neietilpst dubļusargi u.c., bet tos var iegādāties atsevišķi. Lielākajai daļai velosipēdu ir arī iespēja pielikt bagažniekus un groziņu, izņemot augstāka līmeņa, sporta MTB velosipēdus.

Pilsētas velosipēds: Šai velosipēdu klasei standarta aprīkojumā ietilpst dubļu sargi un bagažnieks, nereti arī groziņš un velo lukturi. Pilsētas velosipēdi sastopami gan ar 26”, gan 28” riteņiem. Ir modeļi gan ar vienu, gan ar vairākiem pārnesumiem. Šāds velosipēds būs pareizākā izvēle, ja pārsvarā velosipēdu plānojat izmantot kā pārvietošanās līdzekli pilsētā un arī pa grants ceļiem. Sēžot uz šādiem velosipēdiem, mugura ir taisna, svars negulstas uz rokām, kā tas ir MTB tipa velosipēdiem. Velosipēdi aprīkoti ar paplatu sēdekli lielākam komfortam. Šobrīd bieži ir novērojami nepamatoti aizspriedumi pret velosipēdiem ar lielajiem 28” riteņiem. Latvieša sirds prasa pēc krietna 26” rata ar platu riepu. Patiesībā, ja jūsu ceļi galvenokārt ved pilsētā, tas absolūti nav vajadzīgs. 28” rats ripos vieglāk, velosipēds „ies” ātrāk. Un ar vidēji platu 28” riepu arī grants ceļos nebūs problēmu pabraukt.
Pilsētas velosipēdu cenas, atkarībā no aprīkojuma, svārstās no 110 – 200 latiem.

Komforta (pastaigu) velosipēds: Komforta velosipēds principā ir tas pats pilsētas velosipēds tikai ar „glanci” izpildījumā. Maksimāli plats un mīksts sēdeklis, maksimāli komfortabla braukšanas poza, skaists dizains. Pārsvarā komforta velosipēdi ir aprīkoti ar pārnesumiem rumbā, tiem ir alumīnija rāmis. Šāds velosipēds jums būs piemērots, ja vēlaties ik pa laikam doties velo pastaigās pa laba seguma ceļiem un, nekur nesteidzoties, baudīt vasaras vakarus vai ikdienā, braucot pa pilsētu, ieturēt stilu. Velosipēds nebūs piemērots gariem pārbraucieniem un ātruma rekordu uzstādīšanai.

Tūrisma velosipēds: Šī velosipēdu klase tikai tagad kļūst populāra Latvijā, jo pārsvarā šiem nolūkiem tika izmantoti MTB tipa velosipēdi. Kaut gan, kā jau augstāk minēju, daudz racionālāk būtu atteikties no aizspriedumiem pret 28” riteņiem un mīlestības pret platajām 26” riepām. Pieklājīgas komplektācijas tūrisma velosipēdu var iegādāties cenā ap 200 - 300 latiem.  

BMX: Velosipēdi jauniešiem un skolas vecuma bērniem. Pamatā šie velosipēdi nav domāti braukšanai, bet gan dažādu akrobātisku triku un lēcienu izpildīšanai. Tā kā šie velosipēdi jauniešu vidū vairāk ir modes lieta, ne tik daudz kā reāla vajadzība pēc tāda, visticamāk būs grūti savu atvasi pierunāt uz ko citu, ja reiz „visiem džekiem” tāds jau ir. Un kas zina, ja tiešām iepatīkas, tā ir visnotaļ atbalstāma un saturīga laika pavadīšana, mācoties dažādus trikus un trenējot kustību koordināciju. Pieņemamas komplektācijas iesācēja (modes) līmeņa BMX cena būs, sākot no aptuveni 160 latiem.

Vēl dažas svarīgas lietas
Iegādājoties velosipēdu, ļoti būtisks jautājums ir arī garantijas un servisa pieejamība. Latvijas Republikas likumdošana paredz, ka garantijas laiks nevar būt mazāks par 2 gadiem. Pārsvarā velosipēdu rāmjiem tiek dota 5 gadu garantija, bet komplektējošām daļām 2 gadu garantija. Protams, garantija neattiecas uz normālu nodilumu vai arī gadījumiem, ja pēc ziemas konstatējat, ka uz balkona pārziemot atstātais velosipēds vairs nekust ne lūdzams.

Otra lieta ir serviss. Lielākā daļa specializēto velosipēdu tirzniecības vietu turpat piedāvā arī garantijas (parasti 1 gada garantijas serviss) un pēcgarantijas servisa pakalpojumus. Tas nav mazsvarīgi. Atcerieties, visdārgākajam un vislabākajam velosipēdam būs īss mūžs un lieli remonta izdevumi jums, ja regulāri neveiksiet velosipēda apkopes.  

P.S. Lasītāji tiek aicināti uzdot jautājumus komentāros, kā arī ieteikumus, par kādām tēmām vēl būtu interesanti uzzināt ko vairāk vai arī sīkāk par kādu no velosipēdu grupām.

Materiāls publicēts sadarbībā ar
Veikals "Fans"
Materiāls drukāts no portāla Ogrenet: http://www.ogrenet.lv/ogre/aktualitates/10948

2009. gada 23. maijā, 11:57, Aktualitātes
Ogrenet

Jaunākie komentāri

Edijs • 13. jūnijā, 21:11
Piekrītu par https://vienibasgatve.lv/ , tur mazlietoti labi velo
Artūrs • 31. maijā, 12:13
Es iegādājos velosipēdu http://vienibasgatve.lv/ , tur ir daudzi jauni un lietoti velosipēdi, plaša izvēle, un tikai labas atsauksmes dzirdētas
Santa • 29. maijā, 12:47
Es nopirku kalnu velosipēdu https://www.lvelo.lv/, super ātra piegāde un velosipēdi plašā klāstā

Pievienot komentāru

        
 

Ogrenet