Atgriezties pie raksta

Dambrete sniedz iemaņas, kas ļauj vieglāk apgūt skolas zinības

Sestdien, 24.novembrī, projekta "Bērnu prāta spēju attīstība ar dambretes spēli" ietvaros Salaspils 1.vidusskolā notika "Dambretes attīstības biedrības" organizētās sacensības sākumskolu audzēkņiem. Tajās ar labiem panākumiem piedalījās arī Ogres, Ikšķiles, Ķeguma un Lielvārdes novada skolu 1. līdz 4.klašu audzēkņi.


"Dambretes attīstības biedrība" izveidota 2010.gada augustā. Tās pamatuzdevumi ir attīstīt un popularizēt dambreti bērnu un jauniešu vidū, organizēt dambretes (sporta) pasākumus un sacensības gan vietējā, gan starptautiskā mērogā, nodrošināt dambretes sekciju darbību Latvijas reģionos, sniegt profesionālas izaugsmes iespējas talantīgākajiem jauniešiem, popularizēt dambreti kā vispārēju intelektu attīstošu nodarbi, kā arī dambretes spēli izmantot bērnu prāta spēju attīstībai.


"Dambretes attīstības biedrības" valdes priekšsēdētājs Vitauts Budreika stāsta, ka šā gada sākumā biedrība uzsāka jaunu projektu – "Bērnu prāta spēju attīstība ar dambretes spēli", kas sevī ietver pamatskolu pedagogu sagatavošanu patstāvīgai nodarbību vadīšanai skolās. Minētajā projektā iesaistījušies 14 pedagogi, kuri kopš rudens savās mācību iestādēs vada dambretes nodarbības, pulcējot ap 280 sākumskolas vecuma bērnu. Biedrība skolas atbalsta ar inventāru un kopēju sacensību rīkošanu.


Sacensībās startē 78 sākumskolu audzēkņi
Sestdien Salaspils 1.vidusskolā notikušajās dambretes sacensībās piedalījās 78 sākumskolu audzēkņi no Ogres 1.vidusskolas, Ikšķiles vidusskolas, Salaspils 1. un 2.vidusskolas, Ķeguma komercnovirziena vidusskolas, Baldones vidusskolas, Suntažu vidusskolas un Edgara Kauliņa Lielvārdes vidusskolas. Sacensību direktora pienākumus uzņēmās V.Budreika, bet galvenais tiesnesis bija Raivo Paegle. Sacensību kopvērtējumā, kā arī savā klašu grupā 1.vietu ieguva Ogres 1.vidusskolas 4.klases audzēknis Edvarts Klaužs. 2.vietu kopvērtējumā un 1.vietu savā klašu grupā izcīnīja Ikšķiles vidusskolas 3.klases audzēkne Elīza Meijere, bet 3.vietā kopvērtējumā un 2.vietā savā klašu grupā ierindojās Ikšķiles 4.klases audzēknis Roberts Lavrinovičs. Ceturtais kopvērtējumā palika Salaspils 1.vidusskolas 4.klases audzēknis Artūrs Karavackis (3.vieta savā klašu grupā), bet 5.vietu kopvērtējumā un 2.vietu savā klašu grupā izcīnīja Ķeguma komercnovirziena vidusskolas audzēknis Kristiāns Jānis Līvs. 6.vietā ierindojās Ogres 1.vidusskolas 3.klases audzēknis Roberts Puls (3.vieta savā klašu grupā), bet 7.vietu izcīnīja Ikšķiles vidusskolas 1.klases audzēknis Renārs Meļņikovs (1.vieta savā klašu grupā). Sacensību uzvarētāji saņēma diplomus un piemiņas balvas.


Trenē spēju domāt vairākus soļus uz priekšu
Projektu "Bērnu prāta spēju attīstība ar dambretes spēli" plānots turpināt ilglaicīgi, atbalstot esošos pedagogus ar papildu kvalifikācijas nodarbībām, mācību materiāliem, bezmaksas programmatūras izstrādāšanu sacensības izložu veikšanai, kā arī nodrošinot jaunu sākumskolas pedagogu apmācīšanu dambretes nodarbību organizēšanā.


Jautāts, kāpēc dambretes spēlēšana ir tik svarīga tieši sākumskolu audzēkņiem, V.Budreika stāsta, ka tas ir viens no veidiem, kā bērnos attīstīt spēju domāt tēlos.


"Senāk to darīja, lasot grāmatas, kur sanāk grāmatu skatīt kā filmu un līdz ar to arī domāt tēlos. Bet mūsdienu datoru laikmetā bērni diemžēl ļoti maz lasa, un tēlainās domāšanas attīstībā var līdzēt dambrete. Šī spēle attīsta spēju domāt vairākus gājienus uz priekšu, turklāt visi iespējamie blakus varianti tiek apskatīti, nepārbīdot pozīciju. Tādā veidā tiek trenēta domāšana tēlos. Dambretes spēle trenē arī daudzas citas noderīgas īpašības: telpisko domāšanu, loģisko analīzi, atmiņu, uzmanību, uztveri, koncentrēšanās spēju, pašdisciplīnu, abstrakto domāšanu, radošo fantāziju, atjautību, gribu, neatlaidību un uzņēmību. Jo labāki rezultāti sacensībās, jo attīstības līmenis augstāks," skaidro V.Budreika.


Domāšana tēlos palīdz saskatīt kopainu
"Dambretes attīstības biedrības" valdes priekšsēdētājs norāda, ka domāšana tēlos ir nepieciešama gandrīz ik uz soļa. "Visvienkāršākais piemērs ir tabula ar informāciju un datu attēlojumu grafikos. Kuru ir ātrāk un vieglāk saprast? Ja nav izveidojusies domāšana tēlos, cilvēks analizē tabulas informāciju rindu pa rindai, tam patērējot ļoti daudz laika, taču tik un tā īsti nesaprotot kopsakarību. Turpretī, domājot tēlos, var saskatīt kopainu un, pats galvenais, domāt ātrāk un atcerēties vairāk," saka V.Budreika, piebilstot, ka dambreti vērts mācīt, kad bērns sasniedzis septiņu – astoņu gadu vecumu. Lai būtu efekts, tā jāspēlē vismaz divas reizes nedēļā un ik mēnesi jācenšas piedalīties arī sacensībās. Pēc gadiem trim var tēmēt uz jaunām virsotnēm un mācīties šahu vai starptautisko dambreti.

Materiāls drukāts no portāla Ogrenet: http://www.ogrenet.lv/ogre/izglitiba/22433

2012. gada 29. novembrī, 11:02, Jauniešiem
Dzintra Dzene, "Ogres Vēstis Visiem"

Par šo rakstu vēl nav saņemts neviens komentārs.

Pievienot komentāru

        
 

Ogrenet