Kā aģentūru LETA informēja VPR galvenā komunikācijas speciāliste Anita Āboliņa, par sabiedriskā transporta reisu slēgšanu ATD ir diskutējusi ar VPR. "Visi slēgšanai piedāvātie reisi tika izvērtēti un apspriesti vispirms kopā ar pašvaldībām, kā arī ar ATD pārstāvjiem, analizējot reālo situāciju ar katru reisu," norāda Āboliņa.
Pēc Sabiedriskā transporta padomes šā gada 27.septembra lēmuma ATD tika uzdots sadarbībā ar plānošanas reģioniem viena mēneša laikā identificēt reisus, kuru izmaksas 90% apmērā vai vairāk tiek segtas ar valsts dotācijām.
VPR izvērtēšanai tika piedāvāti 84 maršrutu 203 reisi, no kuriem pēc izvērtēšanas un diskusijām ar pašvaldību pārstāvjiem 176 reisi tika atstāti bez izmaiņām, iebilstot jebkādām izmaiņām, 16 reisi tika akceptēti kā slēdzami un vēl 12 reisiem plānots samazināt izpildes dienu skaitu, piemēram, atstājot vienu dienu nedēļā. 11 reisus pašvaldības atbalstīja kā izpildāmus pēc pieprasījuma, saglabājot esošo grafiku, ja pasažieris iepriekš piesaka savu braucienu. Vēl septiņus reisus plānots izpildīt ar vieglo auto, tā kā pasažieru skaits braucienā ir ļoti mazs, tomēr regulārs.
VPR uzsver, ka atsevišķu reisu saglabāšana ir atkarīga no skolu reorganizācijas, proti, kā turpmāk plānots organizēt izglītības procesu pašvaldībā.
"Vērtējot situāciju no pasažieru pārvadātāju puses, nav saprotams, kā pašreizējie pakalpojuma sniedzēji, kuri izpilda maršrutus pēc noslēgtā līguma, pārkārtos savu transporta parku un darbinieku skaitu. Pieņemam, ka šie lēmumi radīs arī juridiska rakstura ietekmi," pieļauj Āboliņa.
Viņa atgādina, ka lēmumu pieņemšanā tika izmantoti vairāki kritēriji, proti, vai reiss nodrošina skolēnu pārvadājumus vai iedzīvotāju nokļūšanu darbā, vidējais pasažieru skaits reisā, valsts dotāciju īpatsvars attiecībā pret izdevumiem, vai maršruts ir vienīgais savienojums ar apdzīvotu vietu, vai reiss varētu tikt izpildīts pēc pieprasījuma vai ar mazāka izmēra transporta līdzekli. Šos kritērijus izstrādāja ATD, un visiem plānošanas reģioniem tie bija vienādi.
VPR uzsver, ka korekti dati ir būtisks pamats jebkuru lēmumu pieņemšanai sabiedriskā transporta jomā. Tomēr ir konstatēts, ka ATD rīcībā esošā informācija par pārvadāto pasažieru skaitu ne vienmēr atbilst faktiskajai situācijai. Piemēram, bieži vien netiek uzskaitīti skolēnu braucieni, kas apmaksāti no pašvaldību budžetiem, vai arī gadījumi, kad pasažieri nesaņem biļetes, paliek nereģistrēti. Pēdējais no piemēriem ir ļoti aktuāls - situāciju var mainīt arī paši pasažieri, aktīvi pieprasot biļetes, tādējādi rūpējoties par sava reisa korektu noslodzes atspoguļojumu statistikas datos, uzsver VPR. Arī Autotransporta direkcija, apzinoties problemātiku, ir sākusi informatīvo kampaņu "Paņem biļeti! Atbalsti savu maršrutu!", ko VPR atbalsta.
Tomēr joprojām VPR norāda, ka šāda datu neatbilstība rada būtiskas bažas, ka pieņemtie lēmumi par reisu slēgšanu vai reorganizāciju var neatspoguļot reālo situāciju un izraisīt negatīvu ietekmi uz iedzīvotāju mobilitāti, īpaši reģionos. VPR uzskata, ka lēmumu pieņemšana, balstoties uz nekorektiem datiem, ir nepieņemama un prasa steidzamu datu apkopošanas un uzraudzības sistēmas uzlabošanu. Tikai ar precīzu un uzticamu statistiku var pieņemt ilgtspējīgus un sabiedrības interesēm atbilstošus lēmumus, uzsver VPR.
Tiek arī uzsvērts, ka sabiedriskais transports pilda būtisku sociālo funkciju, tāpēc pakalpojuma vērtēšana nedrīkst balstīties tikai uz ekonomiskās izdevības apsvērumiem. Jebkuras izmaiņas, kas pasliktina iedzīvotāju mobilitāti, ir pieļaujamas tikai tad, ja tiek piedāvātas alternatīvas iespējas - iedzīvotājiem jāpiedāvā vietā cits pakalpojuma veids, lai nodrošinātu nokļūšanu uz pakalpojumu saņemšanas vietām tiem nepieciešamajā laikā, uzsver VPR.
VPR atkārtoti norāda, ka sabiedriskā transporta problēmas reģionos lielā mērā ir saistītas ar pieeju, kurā pasažieriem jāpielāgojas esošajai sistēmai, nevis otrādi. Pasažieri ir, taču esošais maršrutu tīkls un grafiki daudzos gadījumos neatbilst viņu vajadzībām. "Transports pēc pieprasījuma" (TPP) varētu kļūt par pirmo soli sabiedriskā transporta sistēmas reorganizācijā Latvijā, ieviešot praksi, kas Eiropā jau ir veiksmīgi izmantota, uzskata VPR. Tas ļautu optimizēt maršrutu tīklu, vienlaikus saglabājot iedzīvotāju pārvietošanās iespējas, kā arī vienlaikus risinātu nerentablo reisu problēmu, pārliecināts VPR.
Āboliņa piebilst, ka pēdējā laikā Satiksmes ministrija aktīvi organizē sarunas ar plānošanas reģioniem par iespējām attīstīt TPP modeli. Divās nesen notikušajās sanāksmēs VPR pārstāvji dalījās pieredzē, kas iegūta "MAMBA" projekta laikā, un uzsvēra TPP ieviešanas priekšrocības Latvijas apstākļos, kā arī stāstīja par praktisko pieredzi, organizējot šādu pakalpojumu.
Piektdien, 29.novembrī, VPR pārstāvis, Madonas novada domes priekšsēdētājs Agris Lungevičs (ZZS) informēs VPR attīstības padomi par situāciju sabiedriskā transporta jomā, kā arī par pieņemtajiem lēmumiem Sabiedriskā transporta padomē 22.novembrī un to iespējamo ietekmi uz vietējo iedzīvotāju mobilitāti.
Kā vēstīts, ATD 22.novembrī Sabiedriskajai transporta padomei ieteica slēgt 43 nerentablus reģionālo autobusu reisus, kur ieņēmumu segums pār izmaksām 2023.gadā ir 10% vai zemāks.