Otrdiena, 18.06.2024 11:23
Alberts, Madis
Piektdiena, 22. septembris, 2023 10:16

Rosina izveidot sabiedriskā transporta maršrutu, kas aptvertu Kaibalu, Dzelmes un Annas

Ogresnovads.lv
Rosina izveidot sabiedriskā transporta maršrutu, kas aptvertu Kaibalu, Dzelmes un Annas
Attēls - www.ogresnovads.lv
Piektdiena, 22. septembris, 2023 10:16

Rosina izveidot sabiedriskā transporta maršrutu, kas aptvertu Kaibalu, Dzelmes un Annas

Ogresnovads.lv

Kaibalas dzelzceļa pieturas punktu dzelzceļa līnijā Rīga–Aizkraukle bija paredzēts slēgt jau ar 2022.gadu, taču Ministru kabinetam iesniegtā kolektīvā iesnieguma rezultātā šis lēmums tika apturēts. Diemžēl šis jautājums atkal ir celts dienas gaismā, un 2023.gada 21.augustā VSIA “Autotransporta direkcija” (turpmāk – ATD) informēja par Sabiedriskā transporta padomes lēmumu līdz šā gada beigām slēgt sešas dzelzceļa stacijas, tai skaitā dzelzceļa pieturu “Kaibala” saistībā ar nelielo pasažieru plūsmu.

ATD šādu lēmumu pamato ar vairākiem faktiem:

  • patlaban dzelzceļa pieturā “Kaibala” apstājas un pasažieru apmaiņu veic 13 elektrovilcieni, kas ir 32% no visiem vilcieniem, kas kursē posmā Rīga–Aizkraukle–Rīga;
  • proporcionāli no visiem uz Aizkraukli un no tās braukušajiem pasažieriem (211 489 pasažieri 2022.gadā), apmēram 67 000 pasažieru gada laikā pieturā “Kaibala” pavada 1,5 minūtes jeb papildu pavadītais laiks ir 1675 stundas gadā;
  • vilcieni gada laikā šajā pieturā pavada aptuveni 118 stundas; pieņemot, ka pasažieris katru darba dienu brauc no Aizkraukles stacijas uz Rīgu un atpakaļ un pieturā “Kaibala” pavada aptuveni 11,5 stundas;
  • gada laikā elektrovilcieni Kaibalā apstājās aptuveni 4745 reizes, slēdzot šo dzelzceļa pieturu, tiks ietaupītas elektroenerģijas izmaksas, kā arī paredzams darba samaksas un valsts sociālās apdrošināšanas obligāto (VSAO) iemaksu samazinājums pārvadātājam;
  • izmaksas nav galvenais kritērijs – daudz svarīgāk ir nodrošināt lielākajai daļai pasažieru augstākas kvalitātes pakalpojumu, un braukšanas laiks ir ļoti būtiska pakalpojuma kvalitātes sastāvdaļa. Veicināt sabiedriskā transporta izmantošanu, nenodrošinot konkurētspējīgu kustības ātrumu, ir apgrūtinoši. Papildus jāņem vērā arī potenciālās pieturas rekonstrukcijas un uzturēšanas izmaksas, kuras nav ATD pārziņā.

Tā kā Kaibalas iedzīvotājiem perspektīvā nav paredzēts alternatīvs risinājums sabiedriskajam transportam, Sabiedrisko pārvadājumu un transporta infrastruktūras jautājumu komiteja izstrādājusi ierosinājumu Ogres novada pašvaldības domei izskatīt jautājumu par jauna sabiedriskā transporta maršruta izveidi, kas aptvertu Ogres novada administratīvajā teritorijā esošās apdzīvotās vietas - Kaibalu, Dzelmes un Annas.

Komiteja izvērtēja novada pašvaldības autotransporta resursus, esošos maršrutu tīklus, tai skaitā nepieciešamos resursus un iespējas apdzīvoto vietu ‑ Kaibalas, Dzelmes un Annas - iedzīvotāju pārvadājumiem un iespēju nokļūt uz Ogres novada pagastu un pilsētu centriem, un konstatēja, ka ir nepieciešams izveidot jaunu sabiedriskā transporta maršruta tīklu, kas nodrošinātu:

  • bērnu nokļūšanu uz Ogres pilsētas izglītības iestādēm un interešu izglītības nodarbībām un atpakaļ;
  • iedzīvotāju nokļūšanu uz novada administratīvo centru un atpakaļ svarīgu pakalpojumu saņemšanai (veselības aprūpe, valsts pieejamie pakalpojumi Ogres pilsētā, tādi kā VSAA, PMLP, zemesgrāmata, pasts, banka, autoosta, dzelzceļa stacija u.c., kultūras pakalpojumi, bibliotēka, tūrisma iespējas);
  • teritoriālo vienību ārpus Ogres valstspilsētas attīstību.

Lai to īstenotu, ir nepieciešams uzsākt darbu pie jauna sabiedriskā transporta maršruta izveides, kā arī izveidot jaunas pieturvietas un piešķirt tām nosaukumus. Sagatavotais lēmumprojekts paredz Sabiedrisko pārvadājumu un transporta infrastruktūras jautājumu komitejai līdz 2024. gada 1. janvārim izstrādāt priekšlikumus jaunam sabiedriskā transporta maršrutam, ievērojot šādus nosacījumus:

  • apmierināt pēc iespējas plašāku iedzīvotāju pieprasījumu pēc sabiedriskā transporta pakalpojumiem;
  • ietvert pēc iespējas vairāk blīvi apdzīvotu vietu, jo īpaši vietas, kur dzīvo bērni un jaunieši;
  • nodrošināt bērnu nokļūšanu uz izglītības iestādēm pirms mācību sākuma, bet pēcpusdienas reisus pielāgot izglītības iestāžu mācību dienas un interešu izglītības iestāžu darba laikam, papildus nodrošinot arī pārējiem iedzīvotājiem ērtu nokļūšanu dažādu pakalpojumu saņemšanai iestāžu darba laikā;
  • veikt aprēķinu par ietekmi uz valsts un Ogres novada pašvaldības budžeta izdevumiem, ņemot vērā sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumu nosacījumu.

Ogres novada pašvaldības Centrālās administrācijas Ielu un ceļu uzturēšanas nodaļai sadarbībā ar VSIA “Autotransporta direkcija” ir jāveic izstrādātā maršruta tīkla apsekošana. Pēc apsekošanas atzinuma saņemšanas Sabiedrisko pārvadājumu un transporta infrastruktūras jautājumu komitejas priekšsēdētājam būs jāpārstāv pašvaldības intereses un jākonsultējas ar Sabiedriskā transporta padomi par maršruta ieviešanu un valsts līdzfinansējuma iespējām, kā arī jāiesniedz Ogres novada pašvaldības domei ziņojums par jauna sabiedriskā transporta maršruta izveides iespējām turpmāku lēmumu pieņemšanai. Gala lēmums par saistībā ar ieceri izveidot jaunu sabiedriskā transporta maršrutu tiks pieņemts 28.septembra Ogres novada pašvaldības domes sēdē.