Ceturtdiena, 18.04.2024 04:45
Jadviga, Laura
Pirmdiena, 20. februāris, 2023 15:46

Astoņi iespējamie hroniska noguruma iemesli

medicine.lv
Astoņi iespējamie hroniska noguruma iemesli
Pirmdiena, 20. februāris, 2023 15:46

Astoņi iespējamie hroniska noguruma iemesli

medicine.lv

Pastāvīgs nogurums un miegainība, apātija un vienaldzība, zemas darba spējas – šādus simptomus lielākā vai mazākā mērā ir izjutuši daudzi. Psiholoģisku un fizisku nogurumu var izraisīt daudz un dažādi iemesli, tāpēc svarīgi izvērtēt savu dzīvesveidu, kā arī konsultēties ar ģimenes ārstu, lai izslēgtu nopietnu saslimšanu varbūtību.

Fizisko aktivitāšu trūkums
Kā liecina dažādi pētījumi, cilvēki ar mazkustīgu dzīvesveidu, kas uzsāk nodarboties ar sportu vismaz divas līdz trīs reizes nedēļā, izjūt nogurumu daudz retāk. Jau aptuveni pēc sešām nedēļām regulāru, mērenas intensitātes treniņu var novērot būtisku enerģijas pieplūdumu.

Kā zināms, fiziskās aktivitātes uzlabo organisma izturību un spēku, labvēlīgi iedarbojas uz sirds un asinsvadu sistēmu, nodrošinot organisma šūnām skābekli un nepieciešamās barības vielas. Tāpēc, pat ja nav spēka sporta zāles apmeklējumam, ieteicams doties vismaz nelielā pastaigā svaigā gaisā.

Nepietiekams ūdens daudzums organismā
Šķidruma uzņemšana nepietiekamā daudzumā var izraisīt organisma dehidratāciju jeb atūdeņošanos. Pat neliela ūdens nepietiekamība organismā var būtiski ietekmēt pašsajūtu – asinis kļūst biezākas un samazinās sirdsdarbības efektivitāte, kas savukārt palēnina nepieciešamo vielu un skābekļa piegādes ātrumu muskuļiem un iekšējiem orgāniem.

Dzelzs deficīts

Dzelzs nepietiekamība organismā var izraisīt nogurumu un apātiju, nepamatotu aizkaitinājumu un bezspēku, kā arī negatīvi ietekmēt koncentrēšanās spējas. Šāda pašsajūta rodas, ja organisma šūnas un muskuļi nesaņem pietiekamā daudzumā skābekli. Lai kompensētu dzelzs trūkumu, centies vairāk uzturā lietot pākšaugus, liellopu gaļu, olas, zaļumus, riekstus, zemesriekstu sviestu un svaigus ābolus.

Hormonālie traucējumi – hipotireoze
Hipotireoze ir vairogdziedzera hormonu deficīts, kā rezultātā tiek traucēta organisma pareiza darbība. Šo hormonu trūkums veicina vielmaiņas palēnināšanos un darba spēju zudumu. Cilvēks jūtas noguris un bezspēcīgs, turklāt no rītiem vājuma sajūta parasti ir visizteiktākā. Lai izslēgtu šo diagnozi, noteikti vajadzētu konsultēties ar ģimenes ārstu, kas nosūtīs uz atbilstošu izmeklējumu veikšanu.

Brokastu izlaišana
Pilnvērtīgas brokastis ir pamats veiksmīgam dienas sākumam. Ēdot brokastis, mēs "iedarbinām" organismu un vielmaiņu, tāpēc, ja šīs svarīgās ēdienreizes tiek izlaistas, enerģijas krājumi būtiski samazinās un tiek izjusts nogurums.

Lai nodrošinātu organismam enerģiju, brokastu ēdienkartē ieteicams iekļaut piena produktus un graudaugus, piemēram, auzu pārslas un taukus nesaturošu jogurtu, kā arī pāris augļus.

Kofeīns lielā daudzumā
Daudzi pieraduši no rītiem iedzert stipru kafiju vai tēju, lai ātrāk pamostos, taču šo dzērienu efektivitāte būtiski samazinās, lietojot tos regulāri un lielos daudzumos. Turklāt kofeīns "māna’’ tavu organismu, liekot tam strādāt, neskatoties uz nogurumu, kā rezultātā, beidzoties kafijas iedarbībai, rodas vēl lielāks nogurums un bezspēks.

Neveselīgs uzturs
Ātrās uzkodas ir bagātinātas ar vienkāršajiem ogļhidrātiem, kurus uzņemot, strauji pieaug glikozes līmenis asinīs. Organismam tas ir liels pārbaudījums, kas var izpausties ar nogurumu. Izvairies no ātrajām uzkodām un centies lietot uzturā veselīgu pārtiku, kas satur pietiekamu daudzumu olbaltumvielu un šķiedrvielu.

Perfekcionisms
Daudziem no mums ir raksturīga vēlme izdarīt visu ideāli (kas, starp citu, nav iespējams) jeb perfekcionisms. Šāda īpašība liek cilvēkiem strādāt pāri savām spējām. Ieradums uzstādīt sev augstus mērķus, kurus ir sarežģīti sasniegt, traucē izjust gandarījumu par paveikto, izraisot fizisku un psiholoģisku nogurumu. Tā rezultātā tiek būtiski ietekmēta arī darba produktivitāte. Velti katra uzdevuma izpildei noteiktu laiku un neaizmirsti par atpūtu, kas pozitīvi ietekmēs gan tavu pašsajūtu, gan darba produktivitāti nākamajā dienā.

Ja ievēro veselīgu un aktīvu dzīvesveidu, taču tik un tā regulāri izjūti nogurumu, iespējams, cēlonis ir nopietnāks un ir nepieciešama ārsta konsultācija. Regulārs nogurums var būt gan dažu medikamentu blakusparādība, gan kādas nopietnākas saslimšanas, piemēram, vairogdziedzera vai virsnieru mazspējas, anēmijas un citu slimību simptoms.