Cik vilinoši izskatās tās jaunās kurpes veikala skatlogā! Un šī atlaide... tik laba, ka palaist garām šķiet neiespējami! Bet vai tiešām šī prece jums ir nepieciešama? Pārdevēji ir meistari, kas mūs mudina atvērt maciņus un iegādāties preces, kas mums, iespējams, nemaz nav vajadzīgas.
Mārketinga triku labirints
Ieejot pārtikas veikalā, jūs uzreiz nonākat mārketinga triku labirintā. Pārdevēji rūpīgi pārdomā preču izvietojumu, lai ietekmētu jūsu izvēli. Dārgi produkti bieži vien atrodas acu līmenī, bet lētāki varianti - plauktu apakšā vai augšpusē. Pievērsiet uzmanību arī krāsām, kas tiek izmantotas cenu norādēm. Sarkanā krāsa rada steidzamības sajūtu un liek domāt par izdevīgu piedāvājumu, kamēr zaļā krāsa asociējas ar veselīgumu un var likt iegādāties dārgākus produktus.
Atlaides ir vēl viens efektīvs instruments, ko pārdevēji izmanto, lai piesaistītu pircēju uzmanību. Tomēr ne vienmēr piedāvātās atlaides ir patiesas. Pirms pirkšanas rūpīgi salīdziniet cenas un pārliecinieties, vai prece tiešām ir kļuvusi lētāka. Bieži vien atlaides tiek piedāvātas produktiem, kuru derīguma termiņš tuvojas beigām, vai arī tās attiecas uz mazāka izmēra iepakojumiem.
Emocionālie kairinātāji
Viens no biežāk sastopamajiem trikiem ir ierobežota laika piedāvājumi. "Tikai šodien!", "Pēdējās atlikušās vienības!" - šādi saucieni rada steidzamības sajūtu un liek mums pirkt impulsu vadīti, neapdomājot pirkuma nepieciešamību. Atcerieties - ja prece patiesi ir izdevīga, tā nekur nepazudīs arī rīt. Veltiet laiku, lai izvērtētu, vai prece jums tiešām ir nepieciešama un atbilst jūsu budžetam.
Neļaujieties arī mākslīgi radītam deficītam. Veikalos bieži vien tiek izvietotas plakāti ar uzrakstiem "Izpārdots!" vai "Pēdējās atlikušās vienības", lai radītu iespaidu, ka preces ir ātri izpērkamas un tās jāķer ciet, kamēr vēl var. Taču ne vienmēr šī informācija atbilst patiesībai. Esiet vērīgi un nepadodieties mākslīgajam satraukumam.
Pārdevēji bieži vien izmanto arī slavināšanas taktiku, cenšoties likt jums justies īpašam un atzītam. "Šī kleita tik labi izskatās tieši jums!", "Jūs esat mūsu labākais klients!" - šādi komplimenti var glaimot pašapziņai, liekot justies pateicīgam un ar lielāku gatavību veikt pirkumu. Tomēr atcerieties, ka pārdevēja mērķis ir panākt pārdošanu, nevis sniegt patiesu novērtējumu. Neļaujieties glaimiem un kritiski izvērtējiet, vai prece atbilst jūsu vajadzībām un stilam.
Izvairieties no emocionāliem impulsiem. Reklāmas un veikalu izkārtojums bieži vien tiek veidots tā, lai izraisītu noteiktas emocijas – sajūsmu, prieku, steigu vai pat skumjas. Šīs emocijas var aptumšot jūsu spriedumu un likt pieņemt nepārdomātus lēmumus. Pirms pirkumu veikšanas nomierinieties, apdomājiet savas vajadzības un budžetu, un neļaujieties manipulācijām ar jūsu emocijām.
Neļauties kārdinājumam
Nepiekrītiet spontāniem pirkumiem, kas rodas, ieraugot pievilcīgu preču izvietojumu vai pamanot spilgtu atlaides uzrakstu. Izveidojiet iepirkumu sarakstu un pieturies pie tā. Neļaujieties kārdinājumam iegādāties produktus, kas nav iekļauti sarakstā, jo tie var nebūt nepieciešami un iztukšot jūsu maku ātrāk, nekā plānots.
Galvenais ir saglabāt vēsu prātu un neļauties impulsiem, jo svētku burvība slēpjas nevis materiālās vērtībās, bet gan kopā būšanā un laika pavadīšanā ar mīļajiem.