Sestdiena, 27.07.2024 08:38
Dita, Marta
Trešdiena, 20. marts, 2024 07:44

Elektroskrejriteņu reģistrācija. Būs drošāk?

Līga Lūse
Elektroskrejriteņu reģistrācija. Būs drošāk?
LETA
Trešdiena, 20. marts, 2024 07:44

Elektroskrejriteņu reģistrācija. Būs drošāk?

Līga Lūse

Tuvojoties siltajam laikam, uz ceļiem var pamanīt arvien vairāk braucēju ar elektroskrejriteņiem, kas ‘izlien no ziemas miega’. Ceļu satiksmes dalībnieki un gājēji ne vienmēr ir apmierināti, ja uz brauktuves vai ietves uzrodas kāds braucējs ar elektroskrejriteni. Nereti braucēji pārsniedz atļauto ātrumu (pārvietoties ar elektroskrejriteņiem drīkst ne ātrāk kā 25km/h) vai vienkārši traucē ceļu satiksmi.

Būs jauna kārtība

Lai kontrolētu likumā noteikto braukšanas ātruma ierobežojumu, no šī gada 1. aprīļa elektroskrejriteņu reģistrēšana būs obligāta. Paredzams, ka tās ļaus vieglāk un efektīvāk kontrolēt braucēju pārvietošanās ātrumu. Šovasar ir ticis konstatēts antirekords, un ar fotoradaru ir fiksēts braucējs, kurš ar elektroskūteri ir pārvietojies ar ātrumu 65km/h.

Vienlaikus tiek lēsts, ka elektroskrejriteņu reģistrēšana varētu samazināt arī to zādzību skaitu.

Regulējums par to, ka braukšanas ātrums ar elektroskrejriteņiem nedrīkst pārsniegt 25km/h ir spēkā visā Eiropas Savienībā. Tomēr ne vienmēr ir iespējams izkontrolēt, kurš braucamrīks ir ar lielāku ātrumu un jaudu nekā pieļaujams.

Kā reģistrēt privāto elektroskrejriteni?

Dodoties uz CSDD klientu apkalpošanas centru; uzrādot elektroskrejriteni un veicot apmaksu. Elektroskrejriteņa reģistrācijas uzlīmes izsniegšana maksā 3EUR, bet maksa par elektroskrejriteņa tehnisko datu noteikšanu un reģistrācija klientu apkalpošanas centrā (t.sk. reģistrējot tiesīgā lietotāja maiņu) ir 6,10EUR.

Izmantojot tiešsaistes pakalpojumu e-CSDD, būs jāiesniedz šāda informācija:

·jānoformē iesniegums, kurā jānorāda elektroskrejriteņa tehniskie dati un jādeklarē elektroskrejriteņa lietošanas tiesības;

·jāpievieno elektroskrejriteņa kopskata fotoattēls, izgatavotāja uzlīmes vai plāksnītes fotoattēls, kurā norādīti elektroskrejriteņa tehniskie dati, un sērijas vai produkcijas numura fotoattēls, ja izgatavotāja piešķirtais sērijas vai produkcijas numurs nav norādīts uz izgatavotāja uzlīmes.

Ja elektroskrejriteni reģistrē nepilngadīgai personai, tad ir jānorāda arī aizbildniecībā esošās personas datus.

Kādu elektroskrejriteni var reģistrēt?

·Ātrums nepārsniedz 25km/h;

·Elektromotoru kopējā jauda nepārsniedz 1000W;

·Sēdvieta ir zemāka par 540mm, ja tāda ir.

Ar elektroskrejriteni drīkst pārvietoties persona, kas ir sasniegusi vismaz 14 gadu vecumu, un ir ieguvusi velosipēda vai jebkuras kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas tiesības.

Ogres novada iedzīvotāji jutīsies drošāk

“OgreNet” aptaujātie novada iedzīvotāji pārsvarā bija informēti par jaunajiem elektroskrejriteņu reģistrēšnas noteikumiem, uzsverot, ka ātruma ierobežojums, pārvietojoties ar skrejriteni, būtu īpaši noderīgs publiskās vietās, kur uzturas daudz cilvēku. Taču, piemēram, mazāk apdzīvotajās vietās, skrejriteņu braukšanas ātrums varētu būt arī lielāks, pieļauj aptaujātie.

Iveta, skaistumkopšanas speciāliste, kura pati neizmanto elektroskrejriteni kā pārvietošanās līdzekli, uzskata, ka braucamrīku vadītāji šobrīd bieži neievēro tiem paredzētās brauktuves, bet pārvietojas pa gājējiem un velosipēdistiem paredzētajām ietvēm, un to reģistrācija ir noderīgs likuma grozījums: “Kārtība un regulējums gājējiem mazinās bailes, ka kāds braucējs ar elektroskrejriteni var pēķšņi uzskriet virsū.”

Tāpat domā Ilze, kura arī ikdienā neizmanto elektroskūteri. Viņa “OgreNet” uzsver, ka pārvietošanās ar kājām kļūs drošāka, turklāt elektroskrejriteņu vadītājiem būs lielākaatbildība par to lietošanu pēc jaunā regulējuma stāšanās spēkā.

“Es uzskatu, ka ir nepieciešams kontroles mehānims, jo braukšanas kultūra vai drīzāk nekultūra ir šausmīga”, šādu viedokli “Ogre Net” pauž namdaris Antons, kurš pats eketroskrejriteni izmanto reti. “Ātruma ierobežojumi ir noderīgi, jo elektroskrejriteņa vadītājs bieži apdraud gan gājējus, gan sevi pašu. Turklāt eletroskrejtitenis ir ļoti nestabils braucamrīks.”

Savukārt Ogres iedzīvotājs Artūrs, kurš darbojas IT jomā, “Ogre Net” stāsta, ka par pieņemtajiem elektroskrejriteņu reģistrēšanas noteikumiem jau ir iesniedzis iniciatīvu sabiedrības līdzdalības platformā ManaBalss: “Reģistrācija kā tāda ir lieliska, bet ne pašreizējā izpildījumā. Tā kā jau tiek noteikts visai loģisks maksimālais motoru jaudas parametrs, maksimālais ātruma ierobežojums pie transportlīdzekļa reģistrācijas ir lieks, un tikai ierobežo pašas reģistrācijas iespēju.Tāpēc aicinu no Ceļu satiksmes likuma izņemt elektriskā skrejriteņa maksimālā ātruma ierobežojumu transportlīdzekļa reģistrācijai, atstājot maksimālās motora jaudas noteikumu nemainīgu.”

Artūrs uzsver, ka tirgū ir liels skaits elektrisko skrejriteņu, kuriem maksimālais ātrums ir pat nedaudz virs 25km/h. Piemēram, Segway Ninebot Max G30P, ar 30km/h maksimālo ātrumu un 500w motora jaudu. Šādi elektriskie skūteri ir nopērkami, bet šobrīd nav reģistrējami un lietojami.

“Būšu spiests savu pašreizējo skūteri vai nu pārdot vai riskēt ar sodu, pārvietojoties bez reģistrācijas, jo šobrīd man nav iespējams to reģistrēt, tāpēc ka tā maksimālais ātrums ir 30km/h”, portālam piebilst iniciatīvas autors Artūrs.

Tomēr jāatzīs, ka lielākā daļa aptaujāto iedzīvotāju atbalsta elektroskrejriteņu reģistrāciju, un apgalvo, ka gājēja lomā jutīsies drošāk.