“Diennakts tumšajā laikā kājāmgājējiem un velosipēdistiem uz ceļiem ir jābūt pamanāmiem, jo autovadītāji varēs noreaģēt tikai tad, ja cilvēks uz brauktuves ir pamanāms laikus, nevis pēdējā brīdī. Mums jābūt atbildīgiem citam pret citu,” pauž Satiksmes ministrijas Autoceļu infrastruktūras departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns.
Aicinājums lietot gaismu atstarojošus elementus ir adresēts mazāk aizsargātajiem ceļu satiksmes dalībniekiem – gājējiem un velosipēdistiem, jo īpaši intensīvas satiksmes gadījumā vai ārpus apdzīvotām vietām, kur cilvēka siluets bez atstarojošiem elementiem ar apkārtējo vidi saplūst pilnībā, bet automašīnas pārvietojas ātri.
“Ar atstarojošu vesti cilvēks ir pamanāms, un autobraucējs var savlaicīgi nobremzēt, izvairoties no sadursmes. Uz ceļa ar asfalta segumu ārpus apdzīvotām vietām, kur var braukt ar 90 km/h, cilvēku ar gaismu atstarojošo vesti tuvo gaismu diapazonā var pamanīt 140 metru attālumā. Savukārt, ja cilvēks uz brauktuves ir bez atstarojoša elementa, to var pamanīt aptuveni 25-40 metru attālumā, kas nav pietiekami, lai apturētu transportlīdzekli, jo bremzēšanas ceļš ir aptuveni 100 metrus garš. Tāpat jāņem vērā, ka lietainā laikā redzamība ir sliktāka, un bremzēšanas ceļš garāks,” uzsver nozares eksperts.
“Tāpat, pasliktinoties redzamībai, šķērsojot brauktuves, jābūt vēl jo uzmanīgākiem. Brauktuve jāšķērso tam paredzētajās vietās, vispirms pārliecinoties, ka netuvojas automašīnas un ir droši. Ja būsim atbildīgi un domāsim par savu drošību, pasargāsim sevi un arī citus,” atgādina T. Vectirāns.
Savukārt no autovadītāja vietas redzamību ietekmē vējstikla tīrība un lukturu spožums, tādēļ lūdzam, jau tūlīt, nomainīt stikla tīrītāja slotiņas, bojātas lukturu spuldzes un ja nepieciešams atjaunot lukturu sākotnējo gaismas caurlaidību.
Kā liecina SM rīcībā esošie Valsts policijas dati 2023. gadā pieaudzis ceļu satiksmes negadījumu (CSNg) skaits, kuros iesaistīti gājēji un velosipēdisti salīdzinot ar 2022. gadu. 2022. gadā bijuši 334 CSNg, savukārt 2023. gadā – 361 CSNg, kuros iesaistīti gājēji, 2024. gada pirmajos sešos mēnešos noticis 313 CSNg, kuros iesaistīti gājēji. Līdzīga statistika ir arī par CSNg skaitu, kuros iesaistīti velosipēdisti, 2022. gadā šādi gadījumi bijuši 304, bet 2023. gadā – 351 gadījums, savukārt 2024. gadā pirmajā pusgadā 336 CSNg, kur iesaistīti velosipēdisti.
2023. gadā CSNg smagi ievainoti bijuši 23, bet bojāgājuši 12 gājēji. Savukārt CSNg 2023. gadā smagi ievainoti bijuši 20 velobraucēji, bet bojāgājuši – 10. Šī gada pirmajos sešos mēnešos smagi ievainoti 28, bet bojāgājuši 10 gājēji. 2024. gada pirmajā pusgadā CSNg smagi cietuši 8 velobraucēji, bet bojā gājuši – 4.
Pie mazāk aizsargātajiem ceļu satiksmes dalībniekiem pieskaitāmi arī elektroskrejriteņu vadītāji. 2023. gadā CSNg smagi ievainoti bijuši 8, bet bojāgājis 1 elektroskrejriteņa vadītājs. Šī gada pirmajā pusgadā smagi ievainoti bijuši 5 elektroskrejriteņa vadītāji, bet bojāgājušo nav.