Svētdiena, 15.06.2025 20:43
Baņuta, Vilija, Vits, Žermēna
Trešdiena, 14. maijs, 2025 10:21

Nav skaidrības, vai līdz vasarai paspēs lemt par tālmācību, komisijā skata vairāk nekā 40 priekšlikumus

Viktorija Slavinska-Kostigova
Nav skaidrības, vai līdz vasarai paspēs lemt par tālmācību, komisijā skata vairāk nekā 40 priekšlikumus
Saeimas deputāts Česlavs Batņa, foto no personīgā arhīva
Trešdiena, 14. maijs, 2025 10:21

Nav skaidrības, vai līdz vasarai paspēs lemt par tālmācību, komisijā skata vairāk nekā 40 priekšlikumus

Viktorija Slavinska-Kostigova

Būt vai nebūt tālmācībai Latvijas izglītības sistēmā? Pēc saceltās visai skaļās ažiotāžas ap šo jautājumu, Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisija atsākusi skatīt un diskutēt tālmācības jautājumu un pagājušajā nedēļā no turpat 43 iesniegtajiem priekšlikumiem paspējusi izskatīt pirmos 11. Darbs turpināsies arī šonedēļ, bet nav zināms, vai visi priekšlikumi tiks izskatīti un kādi lēmumi pieņemti līdz deputātu vasaras brīvlaikam. Kā "OgreNet" norāda Saeimas deputāts, Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas pārstāvis Česlavs Batņa (AS), nopietnāko diskusiju pamatā šobrīd ir jautājums -  būt vai nebūt tālmācības kā izglītības formātam 1.-6. klašu posmā. 

Deputāts skaidro, ka tālmācības iespēja 7.-9. klašu posmā arī no Izglītības un zinātnes ministrijas puses ir akceptējams ar papildus izstrādātiem kvalitātes kritērijiem. Tos varētu arī piemērot 1.-6. klašu posmā, taču diskusijas vēl turpināsies noteikti nākamo sēžu laikā, lai jautājums tiktu skatīts otrajā lasījumā. Arī uz trešo lasījumu var būt iesniegti priekšlikumi. Kā redz Č.Batņa, šobrīd nav novērojama kāda iespējamā piekāpšanās par to, ka 1.-6. klašu posmā tālmācību atstās kā līdz šim. 

"Jautājums varētu tikt izskatīts līdz vasarai, ja koalīcija vienosies un balsos. Tas atkarīgs no tā, vai notiktu kāda piekāpšanās. Argumenti ir dažādi.  Piemēram, komisijā IZM Parlamentārais sekretārs Dāvis Mārtiņš Daugavietis uzsvēra, ka mēs runājam tikai par 3000 bērniem, kuri mācās šajā 1.-9. klašu posmā (tālmācībā). Grūti spriest, vai tas ir daudz vai maz, bet kādas biedrības pārstāvis jau prasīja, ko mēs darīsim ar šiem 3000 bērniem, kuri dažādu iemeslu dēļ nespēs atgriezties izglītībā klātienē? Tāpēc es domāju, ka vecākiem un ģimenēm ir jāļauj izvēlēties, bet, protams, varam diskutēt, kādā formātā turpināt," savu nostāju skaidro deputāts, kā piemēru minot Rīgas Komercskolas līdzšinējo pieredzi. Tur esot kombinēto mācību modelis, kur vienu reizi nedēļā bērns ir klātienē. Tāds esot arī Č.Batņas priekšlikums.

"Ar objektīviem iemesliem un dažiem izņēmumiem es redzu, ka 1.-3. klašu posmā var mācīties tālmācībā, bet pamatā būtu jākombinē izglītība šiem bērniem. Tādēļ es piedāvāju šādu formātu, kur reizi nedēļā (tālmācības) bērni tomēr nāk uz skolu, lai mācītos klātienē. Man patika Rīgas Komercskolas pieredze un pamatojums, ka šādi darot, viņi pārliecinās, vai bērns tās četras dienas ir mācījies to, kas viņam ir uzdots.  Tas ir neliels kontroles moments no skolas puses. Es nesaku, ka tālmācību 1.-6. klašu posmā nevajadzētu vispār, bet tur tomēr ir jābūt objektīviem iemesliem un izņēmumiem," tā deputāts.

"OgreNet" jau vairākkārt ir pievērsies tālmācības jautājumam un ar to saistītām diskusijām sabiedrībā un vecāku starpā. Kā OgreNet informē Ogres Izglītības pārvalde, Ogres novadā tālmācībā mācās 423 bērni, no kuriem 20 bērni – 2.-6. klasē, 98 bērni apgūst 7.-9. klasi, savukārt 305 skolēni tālmācības iespēju izmanto, apgūstot 10.-12. klases programmu. Latvijā kopumā tālmācībā mācās vairāk nekā 11 000 skolēnu.